Lasten
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Technische wijzigingen | Wijziging 1e rapportage | Stand 1e rapportage | |||||
IB1.1 | De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten | 1.246 | N | 74 | V | 115 | N | 1.287 | N |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
IB1.2 | De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt | 39.948 | N | 184 | N | 1.128 | N | 41.261 | N |
IB1.3 | Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar | 5.395 | N | 209 | N | 81 | N | 5.685 | N |
IB2.2 | We ondersteunen inwonersinitiatieven | 238 | N | V | 0 | V | 238 | N | |
IB3.1 | Vennootschapsbelasting | 1 | N | V | 0 | V | 1 | N | |
Totaal | 46.828 | N | 319 | N | 1.325 | N | 48.472 | N |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N | |
IB1.1 | Binnen de begroting 2022 was geen rekening gehouden met de uitgaven voor de Gateway Review die we hebben laten uitvoering op het thema "geluk". | 25 | N |
---|---|---|---|
IB1.1 | De verzekeringspremie op de gemeentepolis is toegenomen met een jaarlijkse indexatie en een toename binnen het verzekeringspakket door het meeverzekeren van het materieel van de Reddingsbrigades. | 22 | N |
IB1.1 | In de decembercirculaire 2021 Gemeentefonds zijn voor de jaren 2022 en verder vergoedingen opgenomen voor de gestegen salariskosten in het zorgdomein en voor de versterking dienstverlening gemeente. In 2022 is een vergoeding voor de verkiezingen opgenomen. | 68 | N |
IB1.2 | De gemeenten ontvangen een budget voor hun rol in de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs. Het extra NPO budget is bedoeld voor de realisatie van aanvullende programma’s, begeleiding of kennisdeling. De gemeente Schagen heeft 2021 met alle belanghebbenden een lokaal bestedingskader, een verdeelsleutel en criteria opgesteld en door het college vastgesteld. Vanaf januari 2022 ontvangen wij de subsidieaanvragen voor uitvoering dit of volgend jaar. De gelden die wij ontvangen worden voor dit doel ingezet en verloopt budgettair neutraal (zie baten). | 45 | N |
IB1.2 | De uitvoering van de urgentieverordening, die in 2021 door Alkmaar werd uitgevoerd, is per 1 januari. weer bij de gemeente komen te liggen. Daarnaast heeft het college met de Wooncompagnie afspraken gemaakt over de huisvesting van spoedzoekers, waarvoor de beoordeling bij de gemeente ligt. Dit was in eerste instantie eenmalig geregeld en wordt nu structureel geborgd. | 35 | N |
IB1.2 | Het college heeft op 5 april jl. met betrekking tot de eenmalige energietoeslag lage inkomens onder meer besloten de inkomensgrens vast te stellen op 110% van de toepasselijke bijstandsnorm. Dit besluit is genomen om snel tot uitvoering over te kunnen gaan voor de meest kwetsbare inwoners. Inmiddels hebben de ons omringende gemeenten (Den Helder en Hollands Kroon) de inkomensgrens vastgesteld op 120%. Gelet op het gelijkheidsbeginsel voor inwoners is besloten het collegebesluit van 5 april 2022, voor zover het betrekking heeft op de inkomensgrens, te heroverwegen en de inkomensgrens voor Schagen ook op 120% vast te stellen. Uitgangspunt is dat alle gemaakte kosten vergoed worden vanuit het rijk. | 150 | N |
IB1.2 | Met ingang van het begrotingsjaar 2022 werd een structurele toename verwacht van de ICT kosten. In de kadernota 2022 heeft de raad hiervoor € 220.000,- voor beschikbaar gesteld. In de begroting 2022 is hiervoor eveneens extra budget voor gevraagd. Wij stellen daarom voor het teveel gevraagde budget vrij te laten vallen ten gunste van de begroting 2022. | 220 | V |
IB1.2 | Op 27 januari 2022 is akkoord gegaan met het principeakkoord CAO-Gemeenten 2021-2022. in het principeakkoord is onder andere een salarisverhoging van 1,5 procent per 1 december 2021 en 2,4 procent per 1 april 2022 afgesproken met een minimumloon van 14 euro per 1 januari 2022. Ook krijgen medewerkers een eenmalige uitkering van 1.200 euro bruto naar rato en per 1 januari dit jaar een thuiswerkvergoeding van 2 euro netto per dag. Op het gebied van verlof kan iedereen vanaf 1 januari 2022 gebruikmaken van verlofsparen en wordt het bovenwettelijk verlof per 1 januari 2023 geharmoniseerd naar zes bovenwettelijke vakantiedagen per jaar. | 747 | N |
IB1.2 | Op het product bouwzaken wordt jaarlijks een bedrag geraamd voor de inhuur van personeel. Met ingang van 2022 stellen wij echter voor om dit budget over te hevelen naar de centrale kostenplaats voor personele kosten van het team. Op deze manier kunnen wij onze inhuurkosten beter monitoren. Deze mutatie heeft geen effect op het begrotingsresultaat | 352 | N |
IB1.2 | voor de uitgaven met betrekking tot de gemeentelijke panden wordt voor 2022 rekening gehouden met een stijging van energie- en onderhoudskosten. | 20 | N |
IB1.3 | Door de huidige hoge brandstofprijzen zijn wij meer brandstofkosten kwijt aan onze dienstauto's. | 10 | N |
IB1.3 | In 2019 is afgesproken dat een aantal gemeenten een financiële bijdrage zou leveren voor de administratieve ondersteuning van de "Regietafel gemeenschappelijke regelingen". Deze bijdragen hebben wij als penvoerder verwerkt in onze administratie. Afgesproken is dat het niet bestede deel beschikbaar zou blijven voor de inhuur van ondersteuning voor de komende jaren. Het niet bestede deel uit 2021 komt nu voor 2022 beschikbaar. Deze mutatie heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat 2022. | 6 | N |
IB1.3 | in 2021 is afgesproken de werkzaamheden van de Regietafel Gemeenschappelijke Regeling in Noord-Holland Noord voor te zetten en dat de gemeente Schagen hiervoor penvoerder blijft. Om deze rol te kunnen vervullen is aan de Raden in Noord-Holland-Noord verzocht hiervoor ter beschikking te stellen. Dit wordt nu administratief verwerkt. Deze mutatie het per saldo een nadelig effect op ons begrotingsresultaat van € 1.500,-. Dit betreft het deel dat de gemeente Schagen inbrengt in het totale budget. | 23 | N |
IB1.3 | In 2022 is er op de WOZ beschikkingen een forse toename te zien in het aantal bezwaarschriften. De toename wordt ondermeer veroorzaakt door de no cure no pay bureaus. Dit leidt tot een toename van de proceskosten en de kosten voor de afwikkeling van bezwaar. De verwachte kosten zullen met ongeveer 35.000 euro het budget overschrijden. | 35 | N |
IB1.3 | Op 27 januari 2022 is akkoord gegaan met het principeakkoord CAO-Gemeenten 2021-2022. in het principeakkoord is onder andere een salarisverhoging van 1,5 procent per 1 december 2021 en 2,4 procent per 1 april 2022 afgesproken met een minimumloon van 14 euro per 1 januari 2022. Ook krijgen medewerkers een eenmalige uitkering van 1.200 euro bruto naar rato en per 1 januari dit jaar een thuiswerkvergoeding van 2 euro netto per dag. Op het gebied van verlof kan iedereen vanaf 1 januari 2022 gebruikmaken van verlofsparen en wordt het bovenwettelijk verlof per 1 januari 2023 geharmoniseerd naar zes bovenwettelijke vakantiedagen per jaar. | 8 | N |
Totaal | 1.325 | N |
Baten
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Reeds besloten | Wijziging 1e rapportage | Stand 1e rapportage | |||||
IB1.1 | De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten | 492 | V | V | 0 | V | 492 | V | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
IB1.2 | De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt | 746 | V | 175 | V | 0 | V | 922 | V |
IB1.3 | Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar | 106.585 | V | 683 | N | 2.539 | V | 108.441 | V |
Totaal | 107.824 | V | 508 | N | 2.539 | V | 109.855 | V |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N | |
IB1.3 | Bij de jaarrekening 2021 is rekening gehouden met een hogere inkomsten uit de toeristenbelasting. Deze stijging heeft te maken met een toename van de verhuuraccommodaties van de Bongerd en Quirius Callantsoog, die een structureel effect hebben voor de meerjarenraming. Daarnaast blijkt de forensenbelasting iets lager uit te vallen dan ingeschat. | 260 | V |
---|---|---|---|
IB1.3 | Het college heeft op 5 april jl. met betrekking tot de eenmalige energietoeslag lage inkomens onder meer besloten de inkomensgrens vast te stellen op 110% van de toepasselijke bijstandsnorm. Dit besluit is genomen om snel tot uitvoering over te kunnen gaan voor de meest kwetsbare inwoners. Inmiddels hebben de ons omringende gemeenten (Den Helder en Hollands Kroon) de inkomensgrens vastgesteld op 120%. Gelet op het gelijkheidsbeginsel voor inwoners is besloten het collegebesluit van 5 april 2022, voor zover het betrekking heeft op de inkomensgrens, te heroverwegen en de inkomensgrens voor Schagen ook op 120% vast te stellen. Uitgangspunt is dat alle gemaakte kosten vergoed worden vanuit het rijk. | 1.718 | V |
IB1.3 | In 2019 is afgesproken dat een aantal gemeenten een financiële bijdrage zou leveren voor de administratieve ondersteuning van de "Regietafel gemeenschappelijke regelingen". Deze bijdragen hebben wij als penvoerder verwerkt in onze administratie. Afgesproken is dat het niet bestede deel beschikbaar zou blijven voor de inhuur van ondersteuning voor de komende jaren. Het niet bestede deel uit 2021 komt nu voor 2022 beschikbaar. Deze mutatie heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat 2022. | 6 | V |
IB1.3 | in 2021 is afgesproken de werkzaamheden van de Regietafel Gemeenschappelijke Regeling in Noord-Holland Noord voor te zetten en dat de gemeente Schagen hiervoor penvoerder blijft. Om deze rol te kunnen vervullen is aan de Raden in Noord-Holland-Noord verzocht hiervoor ter beschikking te stellen. Dit wordt nu administratief verwerkt. Deze mutatie het per saldo een nadelig effect op ons begrotingsresultaat van € 1.500,-. Dit betreft het deel dat de gemeente Schagen inbrengt in het totale budget. | 21 | V |
IB1.3 | In de decembercirculaire 2021 Gemeentefonds zijn voor de jaren 2022 en verder vergoedingen opgenomen voor de gestegen salariskosten in het zorgdomein en voor de versterking dienstverlening gemeente. In 2022 is een vergoeding voor de verkiezingen opgenomen. | 534 | V |
Totaal | 2.539 | V |